MEDICINE

My desire is to provide all people the opportunity to a healthy, happy life

اختلالات و نارسائی های خواب( Sleep Disorders and Problems;睡眠紊乱和困难)

دوشنبه ، 17 اسفند 1388 ، 09:19

بسم الله الرحمن الرحیم

وَهُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُم بِاللَّيْلِ:او كسى است كه شبانگاهان روح شما را به وقت خواب مي  گيرد  (انعام آيه 60) و يا مي فرمايد: اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى ؛ خدا روح انسان‌ها را موقع مرگ ميگيرد و همينطور در خواب روح کسی را كه نمرده میگرید و روح کسی را كه موقع مرگش شده نگاه ميدار و روح کسی را كه مرگش نرسيده تا مدت معينی به جسم او پس ميفرستد.  در اينكار نشانه‌هائی برای  افرادی كه فكر ميكنند  وجود دارد بر قدرت خدا است.  (زمر آيه 42).

 

سلامتی،زیبائی،جوانی،شادابی و توانائی نعمت هایست که هر انسان چند صبائی برخردار است.غنیمت شمردن آن فرصت کوتاه و بهره بردن از آن هنریست که باید آموخت و آموزاند.چه روز های که در سلامتی  عاری از درد و رنج میگذرد بدون اینکه قدر بدانیم. بنیاد خلقت بر تعادل و همآهنگی اینست در حقیقت وجود انسان در وظایف اعضای بدن و در رفتار و کردار و اعمال او صادق است و چنانچه این تعادل ها برهم خورد کمبود و اختلال بروز میکند و عدم توازن ها بیماری جسم و روح میاورد.

مراجعه به دکتور حاضر در وقت بروز بیماری توصیه گردیده و حفظ و نگهداری و سلامت بدن مسولیت و وظیفه هر فرد انسانی قلمداد شده است.

بی خوابی چیست و علل کم خوابی ها کدام است؟ کم خوابی ها در صد بسیار مهم جامعه را در خود مشغول کرده است و خصوصا این بیماری در خانم ها بیشتر از آقایان است.مطلعات ایکه بالای خواب از نظر فزیولوژی خواب،کمیت خواب و کیفیت خواب صورت گرفته نشان میدهد که کسانیکه این بیماری را دارند موقیعکه خواب شان را از نظر کمی اندازه میگرند در واقع خیلی کمتر از یک شخص عادی نیست.مقدار خواب تقریبا همان اندازه ایست که یک شخص دیگر دارد و اگر هم از نظر خواب عمیق Slow wave sleep یا مقدار خواب سریع اندازه بگیریم متوجه میشویم که آن فکتور خواب به آن صورت برهم نخورده است یعنی همان در صد ها را  پیدا مینمایم با تفاوت بسیار کم و این تفاوت ها که دیده میشود آدم را متعجب میکند که چطور با اینقدر تفاوت های کم این ناراحتی در شخص است البته حالا مطالعات بیشتری کردند و به جنبه های کمی کمتر پرداختند ولی خواستند بفهمند این تغیرات که در الکترو آنسفالوگرافی انسان در هنگام خواب بوجود میاید چه گونه است؟ متوجه شدند که درین افراد که ازین بیماری رنج میبرند تفاوت های است و دو جنبه اش را بررسی کردند.

1، یک جنبه کلی دارد یعنی اندازه میگرند چند در صد و چند ساعت این خواب را.

2، سیکل های که در الکترو آنسفالوگرافی باید ظاهر گردد ظاهر میگردد یا نه .

در اشخاصیکه ناراحتی بی خوابی دارند در جزئیات نوار مغزی خواب شان تفاوت های دیده شده که البته این خیلی میتواند جالب باشد از نظر تحقیقاتی و شاید هم راهی بجای پیدا کند برای کمکی باین افراد. این کم خوابی ها در خیلی موارد بستگی به آن ساختار روانی و شخصیتی می تواند داشته باشد در واقع یک ناراحتی ایست که در هنگام بیداری ایجاد میگردد نه در هنگام خواب که موجب بی خوابی میشود و کلآ می توانیم بگویم که اگر روزی آرام داریم خواب خوبی خواهم داشت و اگر خواب خوبی داریم روز مان هم خوب خواهد بود.

مسئله دوم اینست که جنبه فزیکی میتواند داشته باشد و مربوط به اعصاب و ارادات در سیستم بیداری است. در تاریخ خواب شناسی قبل ها باین باور بودند که خواب یک پدیده Passive یعنی یک پدیده ایست که بوجود میاید موقعیکه بیدار دیگر نیستم بعد کشف کردند که نه” خواب خودش یک  پدیده Active است یعنی میکانیزم های در مغز بکار می افتاد که خواب را بوجود میاورد و تیوری جدید طوری است که: یک رابطه ایست بین سیستم های که انسان را بیدار نگهمیدارد و سیستم هایکه انسان را بخواب میبرد و برای اینکه انسان بخواب برود آن سیستم هایکه انسان را بیدار نگهمیدارد باید آرام شوند و حالا به این باور اند که احتمالا این کم خوابی ها مربوط به همین خواب نرفتن است در واقع این سیستم های بیداری است که آرام نمیشوند و البته در رابطه با پیرامون فزیکی ما مانند نور، صدا، حرکت، غذا، درجه حرار ت و همچنین در در رابطه است با آن محیط Apnea یعنی گرسنگی، تشنگی و حتی دستگاه عاطفی باعث میشود تا آن سیستم بیداری آرام نگردد.

یک خواب خوب بخصوص در جامعه بسیار گرفتار امروزی دنیا اهمیت بسیار زیاد دارد و یک خواب خوب الزامآ تنبلی نیست.خواب یک پدیده فزیولوژیکی و یکی از احتیاجات اساسی انسان است اگر انسان 24 ساعت نخوابد تقریبآ تمام حواسش مختل میشود، اراده اش را، قدرت فکری اش را، قدرت تصمیم گیریش را، قدرت یادگیریش را، تمرکز خودش را از دست میدهد، اخلاقش عوض میشود و حتی میتوانند آدم های شوند با خشونت و در رفتار شان واقعآ تزلزل ایجاد میگردد و حالا فرض کنیم در جامعه که ما در آن زندگی می کنیم در دنیای امروزی که روز بروز باید هوشیاری و بیداری مان بیشتر باشد چونکه با سیستم های پیچیده، با تکنالوژی پیچیده در تماس هستیم و مسئولیت های در کار، در منزل داریم برای کار های جزئی و عادی این همه دستگاه های پیچیده است که استفاده مینمایم پس لازم است که مغز انسان هوشیار و واقعآ بیدار باشد بنآ از طرف پدران، مادران، معلمین، دوکتوران و تمام افراد جامعه به این امر توجه کرد که خواب احتیاج اساسی انسان است و یک خواب خوب جنبه حیاتی دارد در ضمن این ثابت شده است که در مقابل خواب بدن انسان و فزیولوژی انسان نمی تواند مقاومت کند. انسان خوابش میبرد بدون اینکه بفهمد موقعیکه بیدار میشود می فهمد که خوابش برده” نه موقعیکه خوابش میبرد و خیلی ها از تصادفات بزرگ عالم در اثر کم خوابی ها بوده است.

ادویه جات که راجع به کم خوابی یا پر خوابی تجویز میگردد: اول- در مورد پر خوابی ها بستگی به علت پر خوابی دارد البته د رحس تنفسی Obstructive Sleep Apnea) ) درمان ها متفاوت است یک درمانیست بوسیله دستگاه های (Continuous Positive Airflow Pressure) CPAP که الان خیلی ها در اروپا و امریکا ازین دستگاه ها استفاده میکنند و این دستگاه طوری کار مینماید که هوا را با فشار کمی وارد مجرای تنفسی نموده و اجازه میدهد که این مجرا ها باز بماند چونکه آن حس تنفسی مربوط به بسته شدن مجرای تنفسی است ولی در مورد دیگر پر خوابی ها از دوا های مختلف استفاده میکنند مثلا دارویکه اخیرا ما در Narcolepsy استفاده مینمایم بنام Moda finil است. دوم- در مورد کم خوابی ها البته اکثرآ باید از مصرف دوا اجتناب کرد برای اینکه دارو های خواب آور Benzodiazepines ها هستند و یک نوع اعتیاد میاورند. در قوانین درمانی طبی نباید ازین دارو ها بیشتر از سه هفته استفاده کرد و در کم خوابی های مزمن کسانیکه سال های سال گرفتار هستند بیشتر از درمان های رفتاری استفاده کنند و توصیه من خصوصآ برای این اشخاص اینست که همیشه با یک داکتر متخصص مشوره کنند تا بتواند کمک شان نماید فقط پناه بردن به دوا کافی نیست.

http://koofi.net/index.php?id=1111

http://www.khawaran.com/اجتمـــاعی/اختــلالات-و-نـارســائی-هــای-خــواب.

09/03/2010 - Posted by | دانستنی های طبی

هنوز دیدگاهی داده نشده است.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: